A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Mitsubishi drar ner på leveranser till PSA Peugeot Citroën?

Posted in Annat fabrikat, Business, C-Zero by Peter H Svensson on 07/08/2012

(Tokyo)

Den japanska fordonsindustrin kommer att reducera sitt samarbete med den dito krisdrabbade europeiska. Dels har försäljningen generellt minskat i Europa, och man vill inte riskera ”farliga” affärer med europeiska biltillverkare ifall krisen förvärras och fabriker läggs ner. Detta gäller främst på komponentsidan. Mazda kommer därför att sluta köpa den HDi-diesel som PSA Peugeot Citroën/Ford tillverkar, och ersätta denna med en egenutvecklad SKYACTIVE-dieselmotor.

Att samarbetet mellan PSA Peugeot Citroën och Mitsubishi blivit lidande sedan General Motors gick in som delägare i den franska koncernen är ganska uppenbart. Det framtida samarbetet kommer att begränsas till gemensam drift av den samägda bilfabriken i Kaluga, Ryssland. Bilförsäljningen är gynnsam i Ryssland och båda företagen vill fortsätta samarbeta åtminstone där. Däremot gör japanska medier gällande att Mitsubishi kommer sluta förse den i Okazaki byggda Citroën C4 Aircross med sin 150 hk starka dieselmotor (1,8-liter). Om Citroën kommer att ersätta denna med en egenutvecklad motor till 4WD-versionen av C4 Aircross är inte känt ännu. Citroën C4 Aircross skulle enligt uppgift introduceras i Sverige nu till hösten. Samtidigt lär en annan Mitsubishiprodukt försvinna ur Citroëns katalog: el-bilen C-Zero säljer långt under förväntan och fabriken tillverkar inte fler eftersom man står med osålda exemplar.

Det är inte bara PSA Peugeot Citroën som drabbas av den japanska strukturförändringen av handeln gentemot Europa. Isuzu kommer lämna sitt samarbete med GM Europe. Här finns det en potential att PSA Peugeot Citroën skulle kunna bli ny partner för utveckling av dieselmotorer för lätta lastbilar på lång sikt.

En grundläggande orsak till att de japanska tillverkarna inskränker sitt samarbete med den europeiska industrin är Eurons låga kurs utöver den stora oron för industrins framtid. GM har tidigare övervägt att sälja bort sin europeiska division Opel/Vauxhall och istället stärka sin närvaro med det mer lönsamma Chevrolet/Daewoo.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: