A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

PSA-chef: Nedläggning av Aulnay är det bästa alternativet

Posted in Business by Peter H Svensson on 03/08/2012

(Madrid)

Efter beskedet om att Citroën C3-fabriken i Aulnay utanför Paris skall läggas ner har det genomförts flera demonstrationer runt om i PSA Peugeot Citroëns anläggningar samt ett antal strejker, i det fall sådana varit möjliga under semestern. Även politiskt har beskedet skapat stor turbulens kring företaget och dess ledning. Man frågar sig varför ett franskt företag lägger ner fabriker i Frankrike när man har flera andra fabriker i utlandet? Ett konkret motförslag till nedläggningen av Aulnay är den betydligt mindre fabriken i Madrid som idag tillverkar Peugeot 207.

Nu har VD:n Philippe Varin förklarat att man har analyserat även möjligheten att lägga ner Madrid istället för Aulnay. Men fabriken är för liten för att reducera företagets överkapacitet i Europa. Att lägga ner den slovakiska fabriken i Trnava är uteslutet; lönekostnaderna är betydligt lägre jämfört med de i Frankrike och dessutom är fabriken modern och har utrymme för framtida eventuell tillväxt. Det är svårt att tillverka småbilar i Frankrike med lönsamhet, menar Varin.

Varin förklarade att kapacitetsutnyttjandet i företagets Europeiska anläggningar var under första halvåret 76% mot 86% samma period föregående år; i några anläggningar närmar man sig ett kapacitetsutnyttjande på 50% och det är inte hållbart i längden – en uppfattning som delas av de flesta analytiker inom branchen.

Hård politisk kritik mot nedskärningarna.

Men ministern för industriell återuppbyggnad, Arnaud Montebourg, håller inte med. Han anser att PSA Peugeot Citroën skulle ha rådfrågat regeringen innan de presenterade planen att lägga ner Aulnay. Han anser att beslutet att lägga ner Aulnay är oacceptabelt, och vill veta hur bolaget kunde försvara utdelningen till aktieägarna ifjol.

Philippe Varin har mött regeringen och förklarat att fokus ligger på att de som blir övertaliga när Aulnayfabriken läggs ner måste hitta nya jobb. Det är där det behövs insatser, menar han. Varin säger också att framtiden för de anställda på SevelNORD inte heller är avgjord fastän Toyota skall köpa transportbilar från fabriken. Om inte personalen går med på att avstå från löneökningar finns det risk att fler måste gå.

Samtidigt svarar ägarfamiljen Peugeot mot regeringens och presidentens utspel. Thierry Peugeot menar att den kritik som Francois Hollande yttrat har skrämt investerarna och att risken för ett fientligt övertagande har ökat. Regeringens kritik har skapat en farlig situation, säger han. Flera tidningar påpekar att Hollandes alternativ för att bevara storleken på den franska bilindustrin innebär planekonomi och protektionism. Och påfrestningar mellan Frankrike och grannlandet Tyskland – om den franska regeringen skall införa subventioner för franska småbilar innebär det att man ökar skatten på tyska premiumbilar i sitt land. Montebourg kräver att EU förhandlar om tullarna gentemot de koreanska biltillverkarna.

Ska samarbetet med Opel hjälpa eller stjälpa PSA?

Ledningen för PSA Peugeot Citroën såg en utsträckt hjälpande hand när General Motors gick in som delägare, och ett framtida partnerskap med GM:s europeiska division Opel-Vauxhall. Men under de sista månaderna har även detta företag hamnat i ett djupt krisläge. Opel går fortfarande med förlust och nu råder stor oro för framtiden sedan chefen Karl-Friedrich Stracke fick lämna sitt jobb samtidigt som GM-ledningen meddelat att 500 mellanchefer skall skäras bort. Företagsledningen i Detroit är också missnöjda med att dotterbolaget Opel ligger efter sina tyska konkurenter ifråga om design och teknisk förnyelse. Samtidigt säger företrädare på Opel att man varit bakbundna av att få godkänt av GM för varje enskilt projekt. Analytiker menar att Opel inte kommer finnas kvar om tio år ifall GM fortsätter som ägare.

Skulle lösningen bli att Opel går ihop helt och hållet i PSA Peugeot Citroën istället? Kan två krisande företag bli ett framgångsrikt? Skall bilmärket Citroën kunna fira sitt 100-årsjubileum 2019 med nytillverkade bilmodeller i Europa, eller hinner krisen ta död på verksamheten?

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: