A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Professor Jean-Louis Loubet: ” – GM har kommit in försent i PSA”

Posted in Business by Peter H Svensson on 02/08/2012

(Paris)

Professor Jean-Louis Loubet vid universitetet i Évry har skrivit flera böcker om den franska fordonsindustrin och är en av landets framstående experter inom ämnesområdet. Efter den hårda kritik som nytillträdde presidenten Hollande riktat mot VD:n för PSA Peugeot Citroën, Philippe Varin, samt ägarfamiljen Peugeot, har professor Loubet fått framföra sina synpunkter om saken i tidningen La Croix för ett par veckor sedan. Han menar att det är fel att utmåla Peugeot som giriga, trots att företaget gav 250 miljoner Euro i utdelning 2011. Han menar att familjen är en uthållig ägare som även tillfört kapital under år utan utdelning och underskott, och detta trots att familjen bara tilldelats två personer på nyckelpositioner i företaget.

Loubet berättar att företaget PSA Peugeot Citroën haft mycket fria händer att välja strategi, och att de enda större restriktioner familjen gett uttryck för är att man inte accepterat allianser. Men detta har förändrats, bl.a. genom utvecklandet av gemensamma bilar med Fiat och senare Toyota, och motorer med Ford och BMW. Familjen Peugeot har accepterat sitt minskade inflytande i företaget, och nu även att General Motors blivit delägare. Loubet tror dock att GM kommit in på scenen alltför sent för att vara till någon omedelbar hjälp för den franska biltillverkaren.

I artikeln i La Croix belyser Loubet Peugeots uthållighet ur ett historiskt perspektiv. Han går tillbaka till 2:a Världskriget då familjen Peugeot finansierade och bistod motståndsrörelsen när de bl.a. saboterade sina egna fabriker för att produktionen inte skulle tjäna den nazistiska ockupationsmakten. Med undantag för Michel (som ägde Citroën) var det få bland de större företagen som så systematiskt satte käppar i hjulen för ockupationsmakten som Peugeot. En stor del av Peugeots bilfabrik fördes över till tyska Volkswagen under kriget, och man fick i praktiken bygga upp anläggningen från början efter krigsslutet. Under 1980-talet gick man minus fem år i rad (efter att ha tagit över förlustfyllda Citroën och Simca med några få års mellanrum) innan man under Jacques Calvets ledning började gå med plus tack vare modellerna Citroën BX och Peugeot 205.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: