A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Semester försenar omstruktureringsplan. Validering sker i oktober?

Posted in Business by Peter H Svensson on 01/08/2012

(Paris)

Enligt den urspungliga planen skulle ledningen för PSA Peugeot Citroën ha presenterat en omstruktureringsplan till den 31 juli, men denna är p.g.a. semestrar uppskjuten. Det innebär att den validering som franska regeringen skall utföra försenas till slutet av september eller början av oktober. Det är Emmanuel Sartorius som kommer att leda en arbetsgrupp som i egenskap av utomstående ska ställa en diagnos på PSA Peugeot Citroën och validera företagets omstruktureringsplan. Föreligger det verkligen ett behov av att göra sig av med sammanlagt 10’000 anställda (varav 1’900 redan är uppsagda) och lägga ner fabriken i Aulnay? Eller är situationen till och med värre än vad företagsledningen vill ge sken av? Det hela är politiskt mycket känsligt.

Oavsett vad Sartorius arbetsgrupp kommer fram till i sin slutrapport så har den nya franska regeringen beslutat att stödja den franska bilindustrin med satsningar på miljöfordon. 350 miljoner Euro kommer bl.a. att satsas på att anlägga laddningsstationer i städerna Bordeaux, Grenoble, Rennes och Nice. Därutöver har den tidigare regimen under Sarkozy budgeterat över 25 miljarder till forskning och utveckling av miljövänliga transportsystem och miljöfordon, varav det finns 7 miljarder kvar i fonden. I dagsläget finns det inga stödpengar som avser drift av verksamhet på PSA.

Obekräftade uppgifter gör gällande att Philippe Varin, VD för PSA Peugeot Citroën, begärt statliga lån. Fransk media har rapporterat att Varin har flaggat för att det kan bli en nödvändig åtgärd i framtiden, men tydligen är behovet av statliga medel mycket överhängande. Från politiskt håll reser man krav på en motprestation från ägarfamiljen Peugeot som innehar ett röstvärde på 37,9%. Ett av kraven är att familjen lämnar en del av sina aktier, ett annat krav är att de i familjen som är folkbordförda i Schweiz ”flyttar hem” och skattar i sitt hemland.

Fortsatt nedgång i bilförsäljningen i Frankrike.

Enligt en färsk undersökning uppfattar fransmännen den privatekonomiska situationen som stabil, men med en oro för ökad arbetslöshet. Analytiker hoppas att återhämtningen kommer ske genom ökad privatkonsumtion. De pengar som bilhandlarna inte får (eftersom köparna konsumerar andra varor istället och behåller sin gamla bil) kan på sikt sätta fart på konjunkturen igen. Att allt färre byter in sin bil visar de senaste sifforna från den franska biltillverkarorganisationen CCFA. Totalt sjönk försäljningen med 7% i Frankrike jämfört med juli 2012. Renault minskade med 26,6% och PSA Peugeot Citroën med 9,9%. Dock minskade Citroën enskilt bara med 6,9% vilket var i nivå med den generella nedgången på bilmarknaden i Frankrike. Lågprismärket Dacia gick emot strömmen och ökade med 99,5%.

Som ytterligare salt i såren för Philippe Varin har ett av de helägda dotterbolagen råkat ut för en skattesmäll. Det är de spanska skattemyndigheterna som kräver 176 miljoner Euro av Peugeot Citroën Automoviles Espanã SA (PCAE) enligt franska La Tribune. Orsaken till skattemyndighetens krav är att man underkänner företagets skatteavdrag som gjordes för osäkra fordringar i samband med att ett argentinskt dotterbolag gick upp i PCAE år 2001. PCAE har beslutat att gå till domstol, och processen väntas ta flera år.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: