A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Sparåtgärd leder till kostnadsökningar hos PSA Peugeot Citroën?

Posted in Motor/transmission, PSA by Peter H Svensson on 27/07/2012

(Velizy)

Igår publicerade Allt om Citroën en artikel som ställer den befogade frågan vad som kommer att hända Citroën och systermärket Peugeot när företaget skall dra ner på sina kostnader för forskning och teknisk utveckling. Idag kommer ett svar från insidan av verksamheten.

Ett av de större projekt som påbörjats (omnämnt i ett utkast till en artikel som eder AoC-redaktör varit försumlig att glömma färdigställa i vintras, sorry) är utvecklingen av en s.k. dubbelkopplingsväxellåda, kallad DCT. Konstruktionen bygger på att växellådan kan använda två växlar samtidigt vid växling, vilket innebär att motorn driver drivhjulen utan avbrott eller momentförluster. Dubbelkopplingsväxellådan uppfanns och patenterades av Citroëns berömde konstruktör Adolphe Kegresse som är mest känd för sina berömda halvbandvagnar. Men p.g.a. Citroëns dåliga ekonomi under 1930-talet och senare Kegresses död blev denna transmission ofullbordad av märket. Senare har den övertagits av andra konstruktörer, bl. VW.

Nu var det tänkt att PSA Peugeot Citroën skulle utveckla sin DCT-växellåda och börja tillverka den under 2014 i en nordfransk fabrik. Men så köpte General Motors in sig i företaget och med anledning av det dåliga ekonomiska läget beslutades att DCT-projektet skulle stoppas och att man istället skulle utvärdera möjligheten att använda GM:s kommande växellåda av samma typ.

En ingenjör på utvecklingsavdelningen i Velizy berättar att ledningens avsikter kan komma at straffa sig.

” – GM var ungefär 6-8 månader före oss i utvecklingsarbetet av sin automatväxellåda med dubbelkoppling när vi beordrades att avbryta arbetet med vår egen, kallad DCT. Men GM:s växellåda kommer att bli dyrare än vår att tillverka. Och inte nog med det; vi måste också göra om arkitekturen under motorhuven för att kunna installera GM:s låda i våra bilar. Det vi sparar på att sluta utveckla den DCT som var anpassad för våra bilar kommer vi att förlora genom att våra bilar måste anpassas till GM:s låda…”

Här hör vi ett eko från det förflutna. När den sedermera klassiska Traction Avant 7Cv utvecklades insisterade André Citroën på att den skulle ha en helautomatisk transmission med momentovandlare av typ Sensaud de Levaud. Problemet var att växellådan under testkörningarna blev överhettad och fick transmissionsoljan att koka. Prototyperna blev stående. Inte ens i testbänken kunde konstruktören få systemet att fungera klanderfritt. Ingenjörerna visste att det inte skulle fungera även om André Citroën inte ville lyssna på det örat. Medan man arbetade på den hopplösa automatväxellådan lät chefskonstruktören André Lefebvre i hemlighet laga att några ingenjörer fick konstruera en manuell växellåda som alternativ. Två veckor efter att André Citroën insett att han inte kunde lansera sin Typ 7CV med Sensaud de Levaud-lådan hade Lefebvre och hans kollegor en körbar prototyp med den manuella växellådan! Samma sak verkar ske även nu i det att ingenjörerna i Velizy fortsätter att arbeta diskret på DCT-lådan ”ifall förhandlingarna med GM inte leder till något”. I oktober månad skall företagsledningen presentera vilka projekt som kommer återupptas respektive läggas ner.

//Text: Peter H Svensson, bild: Dassault Systems.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: