A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Politisk strid om kris hos PSA Peugeot Citroën

Posted in Business by Peter H Svensson on 17/07/2012

(Paris)

Häromdagen meddelade chefen för PSA Peugeot Citroën att man måste göra sig av med 8000 jobb och stänga minst en bilfabrik. Reaktionen på det inte oväntade budskapet lät inte vänta på sig; politiker och intellektuella kräver allt från ett förstatligande till en självdöd för företaget.

Den nytillträde franske presidenten François Hollande anklagar ledningen för PSA Peugeot Citroën för att ha bluffat om den kritiska belägenhet som företaget befinner sig i. Situationen är värre än vad som tidigare framkommit före presidentvalet, och detta gör flera politiker upprörda. Man anklagar företagsledningen för att ha begått felsatsningar, och att lönsamhetsproblemen är företagsledningens och aktieägarnas ansvar och inte de anställdas. PSA-chefen Philippe Varin har förklarat att företaget förlorar 200 miljoner Euro varje månad. 8000 jobb skall bort och C3-fabriken i Aulnay skall läggas ner 2014 – så ser receptet ut för att rädda företaget på lång sikt.

Generellt har bilförsäljningen i Europa minskat, och de franska och de italienska bilmärkena har backat dramatiskt i statistiken. Den ekonomiska krisen slår hårt mot biltillverkare som inte har stark export eller dominerar inom tjänstebilsmarknaden. Några satsningar som direkt slagit dåligt ut är de politiskt påkallade investeringarna av elfordon där Peugeot och Citroën marknadsför modifierade versioner av Mitsubishi MiEV samt av Venturi närmast hantverksbyggda eldrivna Berlingo First. Försäljningen går sämre än trögt – Citroën C-Zero är i det närmast osäljbar. Ändå kritiserar man företaget för att det har satsat för lite och för sent på el- och hybridfordon.

Philippe Varin hoppas att man skall kunna lösa övertaligheten bland personalen genom frivillig avgång. Uppsägningar kan komma att ske, men man har inte vidtagit några praktiska åtgärder. Varin säger att det är orimligt att det inte får konsekvenser för sysselsättningen när en fjärdedel av bilförsäljningen försvunnit. Han uppger att ledningen övervägt alla alternativ till att lägga ner Aulnayfabriken, men att slutsatsen förblir att produktionen måste flyttas till Poissy år 2014. Företrädare för den franska regeringen betraktar företagets planer som oacceptabla, utan att konkretisera hur man skall uppnå lönsamhet på annat sätt. Den 25 juli kommer regeringen att presentera ett eget åtgärdsprogram för att stödja den franska bilindustrin. En nedläggning av Aulnay drabbar ju även underleverantörerna.

På kort sikt skall PSA Peugeot Citroën själv öka likviditeten genom försäljning av egna lokaler, teknisk utrustning samt rationaliseringsåtgärder. Aktieägarna måste också skjuta till kapital. Aktiekursen är på en bottennivå, och tidigare års utdelningar har kritiserats hårt i franska medier. Därför har också höjts röster om att förstatliga hela PSA-koncernen. Detta krav stöds dock inte av den franska regeringen.

Varför har PSA Peugeot Citroën hamnat i den situation som man nu befinner sig i? Att man inte säljer så många bilar som man behöver är ett faktum. Att läget är så pass allvarligt som det är får nog tillskrivas den omständigheten att företagsledningen alltför sent kommit till skott med fortsättningen på sin ekonomiska sanering. Visserligen har man bedrivit sparprogram sedan ett antal år tillbaka, och ifjol var man för ett halvår faktiskt tillbaka på en lönsam nivå. Men den ekonomiska krisen i Europa har förvärrats sedan dess, och man har saknat en strategi för att möta den nya krisen. Att företagsledningen umgåtts med planer på en nedläggning av Aulnay sedan länge är ingen hemlighet. De första tecknen kom redan innan den nuvarande generationen C3 togs i produktion; då fattades beslut om att förlägga tillverkningen av DS3 och delar av C3 till Poissy. Det faktum att PSA inte etablerat produktion av någon annan modell i anläggningen är ett bevis för att nedläggningsplanerna är gamla. Men av olika skäl har man inte vågat genomföra dem. Idag får man kompensera försäljningsbortfallet genom permitteringar och tillfälliga stopp.

Varför säljer Peugeot och Citroën för få bilar? Svaret har två delar. Det ena är den ekonomiska krisen rent generellt på de marknader där både Citroën och Peugeot varit starka. Men försäljningsstatistiken skvallrar om förlorade marknadsandelar. Trots modeller som flaggskeppet C6 och premiumsatsningen på den nya DS-serien har inte Citroën etablerat sig som ett premiummärke. I Peugeot falls kan man inte tala om att man försökt på riktigt, även om man lanserat sin egen version av Audi TT. Lanseringen av DS3 gick bra, men man kan också notera att småbilar också alltid varit Citroëns styrka. Kanske behöver man mer tid på sig att etablera hela DS-serien för att kunna konkurera med Audi, BMW och Mercedes på lång sikt. I andra änden av prisskalan saknas modeller som kan konkurera med de nya lågprismärkena. Citroën har därför justerat prisbilden på både C3 och C4. Men man har ingen formell lågprismodell. Och köpmönstret visar att folk avstår från bilägandet eftersom det är för kostsamt i totalkalkylen; här räcker det inte med enbart tillfälliga rabatter utan det krävs också en produktanpassning. Renault har här svarat med att lansera Dacia.

Vad kommer att ske i framtiden? Både Peugeot och Citroën måste satsa på både premium och lågpris. Det är dessa segment som klarat sig bäst, och utbudet däremellan är ett getingbo med stentuff konkurens. Ett som står klart är att arbetskostnaderna är för höga för att tillverka småbilar i Frankrike. Dessutom krävs tätare modellbyten. Ett sätt att dra nytta av befintliga investeringar är att differentiera utbudet med fler snarlika modeller på gemensam teknisk bas som kan växla efter varandra. Ett internt dokument gör gällande att Citroën kan komma att bygga en ny exklusiv småbil i Slovakien, samtidigt som man ämnar lansera en spansktillverkad basic-bil inom två år. Dessa två modeller kan tekniskt baseras på nästa generation av C3. Vad beträffar de dyrare modellerna såsom C6 och dess efterträdare byggs dessa i så pass små serier i Frankrike att de aldrig kan bli lönsamma. Räkna med att DS6 eller DS9 byggs i Kina och exporteras till Frankrike. Minibussen C4 Picasso och Berlingo byggs i spanska Vigo och lär knappast flytta till Frankrike. Då återstår vanliga C4 samt C5. Och den senare skall ju enligt tyska medier ersättas av en ny modell som byggs i Tyskland. Ja, det ser onekligen ut att vara ett komplicerat pussel att mixa rätt modell till rätt fabrik. Frågan är vad som kommer att bli kvar i Frankrike? Svaret har den som vet vilka bilar som kommer de europeiska bilköparna vill ha. Vet Philippe Varin det? Tidningen Le Nouvel Observateur är pessimistisk och tvivlar i en analys på både Varins och aktieägarnas förmåga; man menar att ledningens strategiska misstag under de sista åren så pass ödesdigra att företaget kommer gå omkull.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: