A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Intern strid mellan PSA-direktören Varin och ägarfamiljen Peugeot?

Posted in Business by Peter H Svensson on 20/06/2012

(Paris)

Delar av familjen Peugeot som är huvudägare av den franska koncernen PSA Peugeot Citroën är missnöjda med sin VD, Philippe Varin. Orsaken till den kritik som läckt ut i franska medier och som återges i Le Figaro är försäljningsraset som drabbat både Peugeot och Citroën sedan slutet av förra året, och som ledde till dålig likviditet och tvingade företaget att lägga ned eller frysa ett antal viktiga projekt. Varin anses ligga bakom den enligt honom mycket nödvändiga försäljningen av 7% till General Motors tidigare i år.

Det som hittills är känt om samarbetet med GM (företrädesvis dess europeiska avdelning Opel/Vauxhall) är att friktionen varit störst bland tjänstemän i det franska bolaget, med öppna gräl på arbetsplatsen – i vart fall om man får tro uppgifter i fransk press. Opel/Vauxhall lider av överkapacitet i sina anläggningar, och förhållandet är så gott som identiskt för PSA. De under vintern frysta projekten har nu under våren omdefinierats för att kunna passa ihop med en till GM gemensam plattformsstrategi. GM använder idag en bottenplatta från Fiat för sina minsta modeller, och det följer sig naturligt att Opel får bygga nästa generation Corsa på BVH1-plattan från Peugeot-Citroën. Det som upprör de franska ingenjörerna är att den nyutvecklade BVH2-plattan kommer att skrotas till förmån för GM:s mellanstora bottenplatta som kommer ligga till grund för nästa Opel Insignia och en större SUV. Därtill överväger Philippe Varin att överlåta tillverkningen av företagets största personbilar (nästa generation av C5 och 508) till Opel.

Det är ingen hemlighet att denna utveckling strider mot familjen Peugeots stolthet. Enligt deras mening – ej offentligt uttalad ännu, men tolkad genom läckor – var att Philippe Varin skulle leda ett PSA som skulle stå oberörd av finanskrisen tack vare satsningar på lite dyrare modeller som Peugeots 3008-modell och Citroëns nya DS-serier. Varin har dock fått se sanningen i vitögat och noterade att den förut kärvt uppnådda vinsten snabbt blev en förlust igen. Därtill har både Peugeot och Citroën drabbats av ett större säljtapp än utländska bilmärken – något som familjen Peugeot uppenbarligen är mindre förlåtande inställd till nu när medierna spekulerar i Varins förestående avgång. Därtill pressas Varin hårt av franska medier att uttala sig om framtiden för C3-fabriken i Aulnay utanför Paris.

Den viktigaste frågan är inte enbart Aulnay-verkets framtid. Den avgörande frågan är hur Peugeot och Citroën skall återta förlorade marknadsdelar, och vilka planer man har för att både uthärda en långvarig svag marknad samt att ändå ha beredskap för att snabbt kunna höja produktionstakten i händelse av en återhämtning. Vilka modeller skall man satsa på? Vilka volymer kommer bära sig för nischmodeller som C4 Aircross, DS3 Cabriolet och C3 Picasso? Skall man satsa på karaktär och personlighet (t.ex. som konceptbilen ”Numero 9”, eller är det stram återhållsamhet som gäller (t.ex. nya ”C-Elysée”? Vid det här laget måste Philippe Varin ha en plan. Annars kommer Peugeot Citroën inom några få år ha krympt sin kostym så att den ryms i GM:s innerficka. Har samarbetet varit besvärligt så är det inget mot vad det kommer att bli då för fransmännen. Frågan är om ägarfamiljen Peugeot kan lägga all skuld på VD:n Philippe Varin?

 25 juli möter Varin aktieägarna för att presentera halvårsbokslutet som redan nu förutsätts vara en otäck läsning.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: