A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Citroën C4 Lounge och Citroën C-Elysée – inte på en svensk väg inom kort!

Posted in Uncategorized by Peter H Svensson on 20/06/2012

(Paris)

Citroën presenterar idag två nyheter i sitt modellutbud. Ingen av dem är aktuella för den svenska marknaden, men båda har stor betydelse för Citroëns satsning att bli en global aktör.

CITROËN C4 L (Lounge)

Detta är i grund och botten en 4-dörrarsversion av den europeiska Citroën C4 med separat bagageutrymme och förlängt axelavstånd. C4 L har formgivits i PSA Peugeot Citroëns designbyrå i Shanghai, och bilen är den första som formgivits där och som når serieproduktion. Tidigare projekt har varit konceptbilen Citroën Metropolis.

Bortsett från att grundkonstruktionen är den europeiska C4 har två team – ett i Kina och ett annat i Ryssland – arbetat med innehållet under skalet. C4 L skall tillverkas i dessa länder (dels i den med Dongfeng samägda fabriken i Wuhan, och dels i den med Mitsubishi samägda fabriken i ryska Kaluga) men får olika utrustningsalternativ samt olika avstämning av fjädringen.

Det är förteträdesvis bakpartiet som skiljer C4 L från sin europeiska förlaga. Här har man försett den med en baklucka av samma snitt som C5 och C6. Med måtten 4,62 m (längd) x 1,78 m (bredd) x 1,50 m (höjd) hamnar C4 L i mellanklassen. Genom att förlänga axelavståndet med 10 cm till 2,71 m har baksätesutrymmet ökat och skapar en lounge-känsla, vilket manifesteras av modellbeteckningen ”L”. Citroën har gjort samma operation med förra generationen C4 i Kina med modellen C-Triomphe. Bagageutrymmet tar 440 liter.

Under motorhuven presenteras två varianter av den turboladdade 1,6-liters bensinfyra som utvecklats i samarbete med BMW Motors. Den kommer att erbjudas i effektnivåerna 155 hk och 170 hk. Ny instegsmotor blir en 1,8-liters bensinfyra på 135 hk (VTi 135).

Även om bakdelen på C4 L är den mest iögonfallande förändringen så är det värt att notera att även kylargrillen är ny, och utformad som ett brett ”T”. Enligt uppgifter som AoC fått kännedom om så kommer den i höst uppgraderade Citroën C5 också att få en liknande kylargrill. Detta gäller även den svensksålda versionen (C5 tillverkas ju som bekant också i Kina).

Citroën C4 L kommer att introduceras i Kina under hösten, och under våren 2013 kommer man påbörja produktionen även i Ryssland.

CITROËN C-ELYSÉE

Detta namn känner vi igen sedan tidigare, och då rörde det sig om en 4-dörrars sedan baserad på den kinesisktillverkade Citroën ZX. Modellen lever kvar i Kina, men namnet går på export till Europa för en helt ny modellserie. Det rör sig om den av AoC uppmärksammade ”projekt M4” som utvecklats i samarbete med Peugeot. Man har tagit fram två tekniskt sett identiska bilar, men försett Citroëns och Peugeots karosser med olika designelement som skall skilja dem åt.

Den europeiska C-Elysée kommer att tillverkas jämte Peugeot 301 i den spanska fabriken i Vigo. Inte heller denna bil lär komma att säljas i Sverige, men däremot kommer den att marknadsföras i Spanien, Turkiet, Centraleuropa och Algeriet. I slutet av 2013 väntas produktionsstart även i Kina, varvid ZX förmodligen går i graven.

C-Elysée har något mer kompakta mått än C4 L vilket inte är förvånande eftersom den baseras på samma sorts bottenplatta som nya Peugeot 208, men med ett längre axelavstånd (2,65 m). Måttangivelserna är 4,42 m (längd), 1,7 m (bredd) och 1,74 m (höjd). Bagageutrymmet är med sina 506 liter ett av de största i klassen.

Under motorhuven erbjuder Citroën tre motoralternativ. Instegsmodellen är VTi 72 med en 1,2-liters bensintrea som specialtrimmats för låg bränsleförbrukning (5 lit/10 mil vid blandad körning), vilket är en minskning med 20% jämfört med den motsvarande äldre 1,4-liters motorn som finns i C3. Den lite mer påkostade versionen heter VTi 115 och drivs av en bensinfyra på 1,6 liter. Därtill finns den beprövade dieseln  HDi 92 också som alternativ, vilken drar 4,1 lit/10 mil).

VTi 72 är speciellt framtagen för att vara slitstark även under dåliga förhållanden. Hela bilen är konstruerad för att vara oöm och är försedd med inredning som skall vara stryktålig och lätt att rengöra. Undersidan av karossen är försedd med extra skydd, och däck och markfrigång är anpassad för sämre vägar. Beroende på marknad och modellversion kan den erbjudas med såväl basic utrustningsnivå till en fullutrustad med tillhörande AC, färddator, mp3-spelare, GPS, kamera för backning, m.m. C-Elysée är även konstruerad för vinterklimat eftersom den också skall säljas i Ukraina från och med 2013.

Fler karossvarianter väntas följa, bl.a. en 5-dörrars halvkombi (med kortare kaross). Det har även spekulerats i en kombiversion också, men den uppgiften vill Citroën inte bekräfta.

//Peter H Svensson

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Micke H said, on 21/06/2012 at 19:10

    C4L – Inte på svensk väg

    Synd!
    I mina ögon en snygg bil med bra proportioner och detaljer, inte minst för att den har taklucka, något som herrarna i Paris allt oftare glömmer bort behovet av. För oss som har öppningsbart tak i kravspecifikationen, skulle C4L kunna vara ett alternativ om man söker en bil i den storleksklassen. Intressant att notera att de ”kinesiska fabriksbilderna” på C4L och den nyligen presenterade kinesiska C5:an, visar att bilarna har taklucka, precis som t ex Volvo:s officiella bilder.

  2. AoC said, on 28/06/2012 at 11:22

    Jag håller helt och hållet med dig, Micke. Jag har faktiskt inte sett en cittra med den traditionella typen av taklucka på år och dar. Istället erbjuds halv- och heltäckande glasskivor som i alla fall mina ögon känns som en ekonomisk risk den dar det uppstår en eller flera missprydande sprickor som inte kan åtgärdas utan en dyr karosstransplatation. Jag är kanske bara nojjig, men en mindre taklucka skulle duga bra för mig.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: