Citroën M43 som Peugeot 301
(Paris)
Peugeot har släppt de första officiella bilderna på sin nya 01-serie, d.v.s. den serie av modeller som företrädesvis skall säljas på utvecklingsmarknader eller i länder där modeller med enklare utrustningsnivå säljer. Med andra ord – inte Sverige. Detsamma gäller projekt M43 – tvillingbrodern till Peugeot 301 – från Citroën. Den något under fyra och en halv meter långa sedanen kommer inte att hitta till våra breddgrader enligt generalagenten. Att Citroën Sverige saknar en modell i denna storleksklass och prisklass med rejält bagageutrymme (i Peugeot 301 på över 500 liter) är inte skäl nog för import.
Även om Citroën M43 (kanske döpt till ID4 vid lanseringen?) kommer få en annan exteriör så lär de flesta specifikationer vara jämförbara. Peugeot 301 har en totallängd på 4,44 m (samma som första generationen av Xantia!), axelavstånd på 2,65 m (mellan C4 och DS5) tre motoralternativ: 1.2 VTi 68 hk (3-cyl!), 1.6 VTi 115 hk och 1.6 HDi 92 hk.
Peugeot 301 kommer att tillverkas jämte Citroëns modell i spanska Vigo, såsom AoC tidigare rapporterat .
//Peter H Svensson
Tidigare poster om PeugeotM3/Citroën M4:
2014 kan bli toppår för Citroënfabriken Vigo.
Citroëns produktplan 2012-2018.
Förvirrat i mororpressen om läckt bil.
En tjuvtitt på… Citroën M43?
AutoPlus om en bil som egentligen är fyra.
Citroën saknar ju en liten sedan-modell här i Sverige. Jag har själv inte haft en sedan på länge, så skulle väldigt gärna skaffa mig en sådan. :-)
Ja, jag går faktiskt i samma tankar som du, Thomas. Med åren har ju behovet av att frakta stora lass minskat, samtidigt som jag vid knappt fem tillfällen under mitt tolvåriga innehav av min Xsara Kombi behövt plocka bort insynsskyddet över det 512 liter stora bagageutrymmet. Med andra ord skulla jag definitivt få plats med familjens resväskor även i M43:an. Dessutom borde det längre axelavståndet ge ännu skönare gång, även om spiralfjärdarna hos Citroën blir allt hårdare för var ny modell som kommer (grav misstanke i vart fall).
Jag skulle vilja flagga för att Citroën håller på att utveckla en 4-dörrarsversion av nuvarande C4 som får en bagagelucka/bakruta i samma stil som C5 och C6.
//Peter