”Numéro 9 Concept Car” – en försmak av Citroën DS9?
(Paris)
Citroën har presenterat en framtidsstudie som är anpassad till märkets moderna DS-serie i premiumsegmentet. Hittills har varken DS3, DS4 eller den nyligen introducerade DS5 haft några påtagliga kopplingar till den ursprungliga DS-modellen från 1955, förutom att samtliga bilar har fyra hjul, ratt och skapade för att väcka bilköparnas åtrå. Ingen av de moderna stålfjädrade DS-modellerna har heller representerat den större storleksklassen som idag täcks upp av C5 och C6.
Men en ändring är kanske på gång. Citroën offentliggör nu bilder på ”Numéro 9 Concept Car” som sannolikt är en försmak av vad som komma skall när märket ersätter dagens prestigebil C6 med den kommande DS9. Citroën har bekräftat att en sådan modell skall komma, även om man inte bestämt sig för namnet. ”Numéro 9” är dock försedd med ”DS”-logotyp.
Den nu aktuella konceptbilen har faktiskt en inte alltför långsökt koppling till gamla Citrën DS från 1955. En av formgivarna bakom ”9” är den unge franske designern Ugo Spagnolo som redan ifjol presenterade en virtuell konceptbil med namnet ”DS24”. Konceptet utgick från att formge en arvtagare till DS-originalet från 50-talet såsom den skulle tänkas se ut vid en presentation i samband med märkets 100-årsjubileum 2019.
Som student på franska Institut Superieur de Design kom Spagnolo att göra sin praktik hos Citroën. Där presenterade han sina skisser på DS24 för den dåvarande designchefen Jean-Pierre Ploue som uppenbarligen gillade vad Spagnolo hade att erbjuda. Faktum är att han första utkast till DS24 har flera designelement som nu återfinns i den aktuella konceptbilen ”9”. Ugo Spagnolo är frilansare och har även bidragit med formgivningen till en tryckluftsdriven koncept-MC tillsammans med en grupp andra franska formgivare och ingenjörer.
”Numéro 9” är strax under 5 meter lång – alltså som Citroën C6 – men med en takhöjd på blott 1,27 m. Detta ger en för storleksklassen mycket låg kaross. Syftet är att skapa en aerodynamisk profil, och karossen avslutas med ett bakparti i s.k. ”shooting brake”-stil. D.v.s. en herrgårdsvagn som inte sväljer mycket mer bagage än en ordinär halvkombi… Resultatet blir i vart fall en bil med lägre bränsleförbrukning och bättre toppfart.
I skrivande stund finns ingen information ifall ”Numéro 9” är en fullt körbar prototyp eller en s.k. mock-up såsom den tidigare uppvisade konceptbilen Metropolis. Citroën har dock redovisat tekniska specifikationer för sitt alster:
Längd: 4,93 m. Bredd: 1,94 m. Höjd: 1,27 m. Axelavstånd: 3,00 m. Vikt: 1500 kg.
Bensinmotor (framhjulsdrift): 1.6 THP 225 hk. Elmotor (bakhjulsdrift): 70 hk.
Prestanda: 0-100 km/h på 5,4 sek. Toppfart: 244 km/h.
Bränsleförbrukning: 1,7 li/10 mil blandad körning enligt MVEG. Med enbart batteridrift är räckvidden 5 mil. Litiumjonbatterierna kan snabbladdas på 3½ timmar.
”Numéro 9” kommer att visas upp på bilsalongen i Beijing den 23 april och kommer gå i repris som mässgodis till hösten då den visas upp på Paris-salongen.
// Text: Peter H Svensson. Foto: Citroën Communication. Illustrationer: Ugo Spagnolo.
[…] är så gott som färdig: ” – Den ser helt fantastisk ut!”, tillägger han. AoC: Citroën Numero 9 Eric Apode bekräftar också ett rykte som AoC redan framfört, nämligen att DS8 – som […]