A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Bekräftat att projekt E3 (Citroën ID3) stoppats under 2012

Posted in Business, C-Cactus/Cactus by Peter H Svensson on 23/03/2012

(Paris)

Med anledning av de pågående ekonomiska besparingarna hos PSA Peugeot Citroën har företagsledningen valt att gå ut offentligt och förklara vad som nu sker internt. Tidigare har produktionsapparaten genomgått nedskärningar, och nu drar man även ner på kostnaderna för utveckling av nya projekt. Sedan tidigare har man tryckt på paus-knappen för projekt E3, d.v.s. den av konceptbilen C-Cactus inspirerade modell som förväntas säljas som Citroën ID3, och att man nu bestämt sig för att inte driva projektet vidare under 2012. Någon formell nedläggning av E3 är det inte frågan om, utan snarare om en ytterligare senareläggning. Som AoC redan tidigare avslöjat skulle ID3 ha byggts i Citroëns fabrik i Madrid under 2013, vilket Citroën också bekräftar nu. Om och när projektet skall återstartas är inte sagt. Projekt E3 baseras på  nästa generation C3, men har en större kaross.

Ett annat projekt vars utvecklingsarbete stoppas antingen för gott eller tillfälligtvis är den framtida dubbelkopplingsväxellådan som man avsett att ta fram på egen hand. Istället skall företagets ingenjörer studera hur man kan anpassa den av General Motors utvecklade växellådan till Citroën och Peugeots modeller. GM kommer introducera sin dubbelväxellåda under 2014.

Samtidigt kommer PSA Peugeot Citroën starta två arbetsgrupper som skall ta fram var sin förstudie på två eventuella utvecklingsprojekt som skall leda till gemensamma bottenplattor tillsammans med Opel/Vauxhall i kompakt- och mellanklassen. Trots att PSA Peugeot Citroën och General Motors beslutat om att samarbeta saknas många konkreta projekt än så länge. Tidigare har det nämnts att PSA skulle stå för bottenplattan till småbilsmodellerna, och GM för de större. Att man nu eventuellt gör tvärtom innebär att Citroëns gashydrauliska fjädring har större överlevnadschans eftersom GM inte övervägt den typen av konstruktionslösningar till sin bottenplatta. Det har spekulerats i att den framtida strategin med modulbaserade bottenplattor skulle kunna tillåta Citroën att erbjuda sin unika fjäring till tre modeller istället för som idag endast två.

//Peter H Svensson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: