A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Citroën bästa franska märke i europeisk ägarundersökning

Posted in Annat fabrikat, Varumärket Citroën by Peter H Svensson on 21/03/2012

(Paris)

Kvalitet, materialkänsla, tillförlitlighet, eftermarknad. Det är några av de ämnen som de över 200’000 deltagarna i tyska Motorpresses undersökning fått förhålla sig till när de besvarat frågor om sina bilar i 16 olika länder.

Generellt fick de tre franska bilmärkena sämre betyg än genomsnitt i enkäten förutom i hemlandet Frankrike. De beskrevs ha dålig kvalitet och finish liksom måttlig tillförlitlighet; betygen var bäst i Frankrike även om de tre märkena fick stryk av japanska tillverkare även där, och sämre i länder som Spanien, Ryssland och framför allt i Polen där de sammanlagda poängen placerar de tre märkena sist i listan.

Men ägarintrycken skiljer sig åt mellan Citroën, Peugeot och Renault. I de flesta länder hamnar Citroën ovanför sina landsmän på listorna, och ofta har märket en positiv trend i jämförelse med tidigare år, medan både Peugeot och Renault backar. Man kan också notera att både Peugeot och Citroën får bättre poäng för tillförlitlighet i Kina. Beror det på den lokala produktionen, som t.ex. av Citroën C2 på bilden ovan? Frågan lämnas öppen.

Dock är det uppenbart att ledningen för PSA Peugeot Citroën har ett viktig problem att ta itu med om man vill förbättra sina betyg hos ägarna. Och det är faktiskt nödvändigt ifall den franska bilindustrin skall överleva i den globala konkurensen.

//Text: Peter H Svensson Foto: Laurent Foldes

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: