Kris? Ja. Men det är inte helt hopplöst…
(Paris)
I Frankrike analyseras försäljningssiffror uppåt och nedåt, in och ut. Man konstaterar försäljningsbrotfall för de flesta bilmärkena i Frankrike, med undantag för VW som kapat marknadsandelar på bekostnad av de tre inhemska märkena.
De siffror som jämförs är helårsresultatet för 2011 mot 2010, samt januari-försäljningen för 2012 mot 2011. Enligt den franska branschorganisationen CCFA har industrin råkat ut för ett stort tapp. Nybilsregistreringen i förra månaden gick ner med över 20%. Det betyder – bildligt talat – att var femte bil blir osåld. För Renault och PSA Peugeot Citroën blev minskningen ännu större (32 respektive 27%).
CCFA:s analys gör gällande att flera modeller som sålde bra under början av 2011 med draghjälp av statliga subventioner var instegsmodeller som Renault Clio och Peugeot 107, vilka köptes av privatkunder. I kombination med den ekonimiska krisens återfall samt avskaffandet av den statliga subventionen avstår privatköparna från att byta in sina bilar. Men CCFA noterar att försäljningen av företagsbilar inte minskat med mer än några procent under samma period, vilket är positivt och borgar för en viss kontinuitet för biltillverkarna.
Vad kan få privatköparna att komma tillbaka till bilhandlarna? CCFA menar att första halvåret ser dåligt ut; kunderna väntar på att nya Peugeot 208 och nya Renault Clio skall släppas. CCFA menar att privatköparna har en tendens att vänta ut tills de bilar de vill ha kommer ut.
För Citroëns del har man hittills mest den nyligen uppdaterade C1 att hoppas på. Man säljer även C3 med stor rabatt i Frankrike. Men någon ny ”populär” modell är inte att vänta på förrän till 2013. Däremot hoppas man att den inom kort lanserade C4 AIRCROSS kan ta sig bra på marknaden för företagsbilar.
//Peter H Svensson
leave a comment