Fiat-samarbete upphör 2017 (och 2019)
(Paris)
Det har nu blivit klart att italienska Fiat inte kommer förlänga sitt samarbete med PSA Peugeot Citroën om tillverkning av lätta lastbilar bortom 2019. Första delen i skilsmässan kommer äga rum 2017, vilket sannolikt är då nästa generation av franskbyggda Jumpy/Expert/Scudo skall ersättas. Nästa steg sker 2019 då även nästa generation av italienskbyggda Jumper/Boxer/Ducato läggs ner.
Idag tillverkas 90’000 vagnar per år i den gemensamma fabriken i SevelNORD där förutom Jumpy även Citroën C8 byggs. 80% av den totala produktionen utgörs av fordon som säljs som Citroën och Peugeot, medan resten säljs som Fiat. 2013 försvinner C8 från programmet.
Trots det kommer PSA Peuget Citroën att till 2013 förstärka utvecklingscentrat i Valenciennes genom att fördubbla antalet ingengörer till 110 stycken. Detta lugnar dock inte de lokala fackföreningarna. Årsproduktionen förväntas minska, och man befarar att fabriken måste läggas ner 2017 p.g.a. olönsamhet. Det behövs därför en ny modell eller en partner som är intresserad av dela plattform med Citroën och Peugeot.
Analytiker vill inte räkna ut SevelNORD som dödsdömt. Det är fullt rimligt att man i skilsmässan från Fiat låter italienarna behålla SevelSUD och att näst-nästa generation av Jumper flyttar till SevelNORDs fabrik 2019. I så fall kommer alla större lätta lastbilar från Citroën och Peugeot tillverkas i Frankrike.
//Peter H Svensson
leave a comment