A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Första officiella bilderna på Citroën DS5

Posted in DS5 by Peter H Svensson on 18/04/2011

 

(Shanghai/Paris)

Nu är embargot släppt på de första officiella bilderna på nya Citroën DS5, den 4,52 m långa cross-over-kombin som baseras på Citroën C4 och C4 Picasso.

 

Samtidigt medan pressbilderna sprids över jorden premiärvisas ett exemplar av bilen i verkligheten på bilmässan i Shanghai. Citroën storsatsar på den kinesiska marknaden och väljer alltså att förlägga premiären av den nya mellanklassaren till Kina. Säljstart sker dock först av allt i Frankrike under slutet av 2011, följt av övriga marknader efter årsskiftet.

Som redan meddelats i tidigare notiser kommer DS5 att förses med Hybrid4-systemet som ger framhjulsdrift med konventionell motor (2.0 Hdi 167 hk) på framaxeln och eldrift på bakaxeln. Den totala effekten uppgår då till 200 hk. Instegsversion blir den 155 hk starka bensinfyran 1.6 THP.

Som synes av bilderna är DS5 en mix av halvkombi och helkombi. Karossen gör utseendemässigt också anspelningar på både SUV:ar och den exklusiva C5-modellen. Men framför allt är det konceptbilen C-SportLounge som fått stå som förlaga till Citroëns senaste modell. Storleksmässigt hamnar den mellan C4 och C5 med måtten 4,52 (längd), 1,85 (bredd) och 1,50 (höjd), och får ett bagageutrymme som rymmer 465 liter. Det är dock tveksamt ifall de stora 20-tumshjulen kommer finnas på den slutgiltiga fabriksversionen.

Med DS5 introducerar Citroën nya plastmaterial för interiördetaljer, allt för att öka känslan av exklusivitet och kvalitet. Förarmiljön anknyter till den stil som präglar C5 och nya C4 med en synnerligen sportig formgivning. Avsikten är atts kapa en känsla av gamla tiders klassiska Gran Tourismo-bilar.

Smakar det så kommer det också att kosta; beräknat pris på billigaste modellen (konventionell bensinmotor) är 26’000 Euro, medan Hybrid4-versionen förmodas kosta omkring 40’000 Euro.

//Peter H Svensson

Annonser

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lars Hoppe said, on 18/04/2011 at 14:59

    ”… en känsla av gamla tiders Gran Tourismobilar” Va??? Dom måste vara skumögda.

    Jag tycker det liknar en Xsara Picasso som tryckts ihop på höjden, därav vecken i karossidan.
    Den stora skillnaden är att Picasso hade en själ.
    Fortfarande gäller att C6 är den senaste, alt. sista riktiga Citroënen.

  2. alltomcitroen said, on 18/04/2011 at 15:28

    Jag tror att GT-känslan kommer man uppleva i förarsätet, och inte på utsidan av bilen. Synd att de oljegula instrumentvisartavlorna från SportLounge inte överlevde till DS5 – de var fräcka och väckte associationer till en GS jag hade.

    Instämmer i omdömet om Citroën C6, fast jag tycker det är synd att att de inte gjort en ”liten C6:a” på 4,5 m med halvkombikaross och konkav bakruta. I brist på en sådan bil har jag skaffat mig en gammal C4 som har tydligt släktskap med C6:an ifråga om design. Och det är design man vill ha på en cittra. ;-)

  3. Jostein said, on 18/04/2011 at 16:23

    Fantastisk spännande bil !! Et design man får ”tugga lite på” , vänja sej vid viser sej vara dom dästa: ref DS 1955. CX 1975. DS 5 är en sånn.

    Hoppas bara den har hydraulisk fjädring Hydractive XXX

  4. Lars Hoppe said, on 18/04/2011 at 19:16

    Glöm det, Jostein!
    Fjädringen är lika spännande som en i en gammal DUX-soffa! Trodde åtminstone att man skulle ha ett par luftkuddar bak, som C4 Picasso, men enligt specifikationen som Citroën tagit fram för de olika varianterna, och som presenteras på ”citroenet.org.uk”, så finns inget som bekräftar det. Samma skruvfjädrar som på min Peugeot 204, för 50 år sedan!

  5. Lasse L said, on 19/04/2011 at 07:09

    Spontant ser bilen liten ut och 4,52cm säger samma sak och skillnaden i storlek till DS4 är inte så stor. För mig är det ingen riktig Citroen så länge den inte har modern fjädring. Den kunde ju haft en uppdaterad Xantia Aktiva med kurvlutning. Väghållningsmässigt är det den roligaste och mest imponerande bil jag kört. Tror att den fortfrande är snabbast i Teknikens världs konbana.

  6. alltomcitroen said, on 20/04/2011 at 15:20

    Jostein:

    Nej, jag är väldigt säker på att det är konventionell fjädring från vanliga C4 på denna bil. Citroën vill väl behålla den komfortnivån på sin vanliga C5:a, misstänker jag.

  7. alltomcitroen said, on 20/04/2011 at 15:23

    Lars Hoppe:

    Ja, förr i tiden lyckades Citroën montera ihop gasvätskefjädrade bilar av olika storlek i två olika fabriker (Rennes och Aulnay), men rationaliseringsivern sätter stopp för det. Och eftersom DS5 är baserad på bottenplattan från C4/308 så… suck.

    Lasse L

    Activa med kurvlutning? Det har jag ju i min Xsara och C4! Minus ”Activa”! :-)

  8. Lasse L said, on 24/04/2011 at 16:15

    Den kurvlutningen känner jag igen. Ta det lugnt i helgen med snappsen så att lutningen inte blir för stor då kan lyset gå. Lagom är bäst:
    Glad Påsk!

  9. alltomcitroen said, on 27/04/2011 at 16:10

    :-)


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: