A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Skall Citroën bli modeskapare?

Posted in C5, El-/hybridfordon, Konceptbil/designstudie, Motor/transmission, PSA by Peter H Svensson on 11/03/2011

(Stockholm)

Förra veckan skrev jag en artikel här i AoC där jag ställde mig undrande till varför Citroëns designchef Thierry Metroz inte visade upp den konceptbil han tidigare sagt skulle finnas på bilsalongen i Geneve. Istället visade man upp designstudien Metropolis som skapats av Oleg Sons designteam i Shanghai. Metropolis är väl värd att visas upp, men är det någon som på allvar tror att Citroën KAN ta upp kampen om lyxbilskunderna? C6-modellen säljer ju en bråkdel av dussinbilstillverkarens Audis A6-modell. Vågar Citroën satsa? Och kommer köparna?

Det finns två faktorer som Citroën kan vinna med: ekologi och design.

Metropolis är mer intressant ur ett tekniskt perspektiv än utifrån dess formgivning, den ickeortodoxa storleken till trots. Under huven döljer sig en hybriddrivlina som skulle kunna ge de tyska biltillverkarna en tuff match. Ja, t.o.m. japanska Lexus skulle tycka att det vore ganska jobbigt ifall Metropolis var en bil som var tillgänglig för kunderna.

Men Metropolis är flera år från serieproduktion, om den nu ens kommer att tillverkas. Dessutom är det inte helt säkert att konceptbilens bränslesnåla drivlina överlever ända till fabriken. Fast OM Citroën fullbordar Metropolis såsom den visats upp i Geneve så har de gjort ett till synes logiskt val. Det är i de övre segmentet man kan lansera de teknologiska spjutspetsprodukterna. Metropolis/DS9 kommer inte generera stora pengar (utvecklingskostnaderna blir höga), men man vinner både anseende och kan senare återanvända teknologin till större volymmodeller.

Det är här projekt X8 – nästa Citroën C5 – kommer in i bilden. Av fotografiet på den skalamodell som designbyrån skapat kommer Citroën att radikalt ändra framtoning.

Givetvis kan vi förutsätta att den produktionsfärdiga versionen kommer vara mindre avantgardistisk. Ändå ger modellen en antydan om att Citroën kanske är på väg att släppa sitt försiktiga formspråk efter de högst konventionellt formgivna C5:or och C4:or som lanserats under senare år. Man kan fråga sig om Citroën äntligen bestämt sig för att bli modeskapare i bilvärlden?

Det finns risker med detta. Peugeot genomförde en betydande förändring i sin design med mal-munnen 407 som underskred de förväntade produktionsvolymerna med bekymmersamma mått. Även den första generationen av C4 fick svårt att komma upp i de försäljningsvolymer som den mer konventionella föregångaren Xsara hade. Djärvt formspråk kan straffa sig. Ja, om det nu verkligen är det som var bristerna på 407 och C4.

Sålunda är inte design en ensam faktor som säljer Citroën. Bilarna måste ha hög kvalitet, god tillförlitlighet och bra driftekonomi. Eftersom Citroën inte är ett europeiskt lågprismärke längre (prislistorna börjar bli oroväckande lika VW) måste man kunna erbjuda något mer än djärv design – i synnerhet då utomeuropeiska biltillverkare numera kan sälja motsvarande bilar till samma pris (eller billigare) och ändå hålla en hög kvalitetsnivå (och även erbjuda bättre garantier).

Med andra ord: Citroën måste bli mer snillrika med vad de stoppar ner under motorhuven. Citroën C3 säljs i Sverige med en 1,4-liters bensinmotor (TU3) som härstammar från Citroën AX då den introducerades 1987. Konkurrenterna säljer lika dyra bilar med minst 16-ventilsteknik. OCH lägre bränsleförbrukning. Med andra ord behövs en smärre revolution i Citroëns motorrum – utan att priserna skjuter i höjden. Annars är risken stor att kunderna börjar svika.

Citroën är kung på design om de vill, ingen tvekan om det. Nu måste man också visa vad man kan ifråga om ekologi. Radikalt lägre bränsleförbrukning och intressanta tekniska lösningar i snygg förpackning. Då har Citroën en chans att gå i mål – som en ledare!

//Peter H Svensson

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fredrik said, on 15/03/2011 at 19:42

    Liknar mest en Saab 9-5.

  2. alltomcitroen said, on 17/03/2011 at 11:34

    Mm, med vissa inslag av Opel Insignia. Fast jag inbillar mig att detta är en bil som får folk att kasta en extra blick när den kommer.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: