A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Ford Motors lär av Citroën Automobiles

Posted in Annat fabrikat by Peter H Svensson on 03/03/2011

(Geneve)

Jim Farley, viceordförande i Ford Motors, uttalar berömmande ord i franska tidningen Les Echos om Citroëns strategi att lansera en modellserie vid sidan av det ordinarie utbudet genom DS3, DS4 och kommande DS5.

Ford Motors hade ända fram till krisåren flera premiummärken i sitt utbud, såsom Aston Martin, Volvo, Land Rover, Mercury, med flera. Sedan dess har man antingen sålt eller lagt ner dessa märken, och står idag med Lincoln som lyxmärke och vanliga Ford för standardbilar med ett klent utbud däremellan.

Det Farley ser som en fördel med Citroëns strategi är att man med den franska lösningen inte behöver ha besvär med att marknadsföra ytterligare ett bilmärke. Ford Motors håller på och ser över sin egen strategi för att kunna minska antalet bilmärken men ändå ha en bredd som attraherar olika kundgrupper.

Les Echos noterar att förr var det André Citroën som lärde sig av Henry Ford. Nu är det Ford som lär sig av Citroën…

//Peter H Svensson

[Uppdaterat 3/3: Rättelse i text]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: