A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Ingen överraskning – blev största överraskningen!

Posted in Konceptbil/designstudie, Person, PSA by Peter H Svensson on 01/03/2011

(Geneve)

Personligen hoppas jag att någonting hänt som liknar Jacques Tatis film ”Trafic”. Ni minns där det lilla franska företaget skulle ställa ut en kompakt campingbil baserad på Renault 4 på en bilmässa i Belgien eller Holland, och Monsieur Hulot fick försöka bemästra det ena hindret efter det andra innan man äntligen kom fram – och då hade salongen redan varit igång ett tag.

Något liknande hoppas jag ju har hänt vad beträffar årets upplaga av Geneve-salongen. Jag hoppas innerligt att där finns en tom plats i Citroëns monter, dedikerad för deras alldeles nya och banbrytande konceptbil. Det borde stå en sådan där!

Nu är det ganska länge sedan transportbolagen körde med Citroënlastbilen U23, vilken vi minns från Tatis film var både törstig och måttligt pålitlig med moderna mått mätt. Men jag fruktar att det finns andra skäl till att Citroën fokuserar sig på nuet i sin monter. Mässbesökarna (på plats och via webben) får nämligen hålla till godo med en kosmetisk revidering av C6, C3 och splitt nya DS4, vilka med stor generositet av marknadsavdelningen på företaget kallas för just ”konceptbilar”. De är givetvis som studier inte alls att förakta, och ger en fingervisning om vad som kan hända vid en face-lift – i vart fall vad beträffar C3.

Ändå får jag en orolig klump i magen som maniskt leder mig till att sätta dessa ord på pränt. Vi kunde läsa en intervju av Citroëns nye designchef Thierry Metroz i ett nummer av italienska Auto&Design i fjol. Där förklarade han att hans medverkan i skapandet av DS4 var obefintlig och DS5 högst marginel, varför vi måste vänta till bilsalongen i Geneve 2011 innan vi får något smakprov på hur han vill att framtidens Citroëner (bortom 2013?) skall se ut. Citroën brukar ha som tradition att presentera riktiga konceptbilar vid Geneve, Paris och Frankfurt (och även Bologna och Shanghai).

Nu är Genevesalongen igång. Är det dessa tre standardbilar med lull-lull som Metroz talade om i tidningen Auto&Design förra året?

I andra intervjuer för fransk motorpress har Metroz berättat att Citroënledningen gett honom fria händer att forma en ny riktning för Citroëns designspråk. Han har förklarat att inga nya modeller kommer att likna den föregående som de skall ersätta (vilket vi tyvärr redan märkt beträffande nya C4, även om just det inte var Metroz fel).

Metroz har varit chef för Citroëns designbyrå i över ett års tid nu. Han borde inte vara en felrekrytering eftersom han ju trots allt jobbat tillsammans med den förre designchefen Ploue (som nu bossar över koncernens två designchefer) på Renault, och dessförinnan var kompisar. Metroz har visat sina kvalifikationer som nytänkande designer.

Men man får en känsla av att ledningen fått kalla fötter och stoppat den konceptbil som Metroz skulle ha visat upp på salongen nu. För det är oroväckande att allt vi fått se ifråga om förnyelse är att C3 gjorts ännu mera lik en poppig VW Golf/Polo och att DS4 sponsras av Löfbergs Lila…

Eller är avsaknaden av en ny äkta konceptbil i Geneve utslag för företagets lidande under den ekonomiska krisen 2009-2010?

//Peter H Svensson

[Uppdaterat: Citroën har skeppat sin konceptbil Metropolis och visar upp den i Geneve; presentationen ägde rum strax efter det att detta inlägg publicerades. Metropolis är dock från Ploue-eran.]

Citroen DS4 presenteras av Löfbergs Lila…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: