A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Citroën DS5 enligt l’Auto-Journal

Posted in DS5 by Peter H Svensson on 04/12/2010

(Paris)

I senaste numret av franska motortidningen l’Auto-Journal visar man två teckningar (se faksimil) som föreställer Citroëns nästa bidrag i premiumklassen, nya DS5.

Citroën DS5 baseras på samma bottenplatta som C5 C4 Picasso och kommer troligtvis att hämta sin utrustning från Peugeot 5008 som den delar teknik med. Det skulle i så fall innebära att DS5 kommer förses (som tillval?) med s.k. head up-display som visar aktuell hastighet samt färdvisare på vindrutan. F.n. finns det hos Citroën endast i C6.

Storleksmässigt hamnar DS5 med sin totallängd på c:a 4,60 m mellan C4 och C5, och den jämfört med dessa modeller något förhöjda karossen har en karaktär av både kombi och SUV.

Under motorhuven kommer DS5 att förses med enbart 4-cylindriga motorer; bland bensinalternativen kan man välja mellan 150 till 250 hk, och på dieselsidan börjar man med 112 hk och kan även få en 163 hk i kombination med Hybrid4 som lägger till 37 hk på bakhjulen via en elmotor.

Eftersom DS5 baseras på Citroens mellanstora bottenplatta kommer den inte att förses med gasvätskefjädring. Modellen kommer att presenteras vid Frankfurtsalongen nästa höst och säljstart sker någon gång efter årsskiftet 2011/2012. Prismässigt uppskattar Auto-Journal att DS5 kommer börja från 25´000 Euro och uppåt.

//Peter H Svensson

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lars Hoppe said, on 04/12/2010 at 15:24

    Du menar samma bottenplatta som C4 Picasso? Därav följer, i bästa fall, ren luftfjädring bak.
    Får vi i framtiden se någon modell, från den tidigare så innovativa tillverkaren, med ”riktigt fjädringssystem” som ger den rätta upplevelsen?
    För varje ny modell från Citroën, blir jag alltmer övertygad om att C6 var den sista riktiga Cittran. Alla modeller efter den har fått de nya ”uddlösa” dubbelpilarna på fronten, jag tar det som ett tecken.

  2. alltomcitroen said, on 05/12/2010 at 19:35

    Rätt, Lars! Det skall vara samma bottenplatta som C4 Picasso. I bästa fall blir det även luftfjädring bak, för det skulle öka karaktären hos DS5 som komfertvagn. Men jag är lite orolig för att DS5 blir en citroënsk version av Peugeot 5008 eftersom den skall tillverkas i samma fabrik (enligt pressuppgifter).

    Svårt att säga vilken bil som blir sista ”riktiga Cittran”. C6 ligger ju jättebra till, både tekniskt och utifrån formgivning. Tekniskt sett är nya C5 i stort sett en likadan bil som C6, men det är synd att de ”bantat” ner den till en 4-dörrars sedan nu när de tyska premiummärkena Audi och BMW återlanserat halvkombin som den ultimata GT-bilen för den som är praktiskt sinnad.

  3. Lars Hoppe said, on 05/12/2010 at 23:29

    Peter, intressant att vi har samma känsla i fallet, delar också din uppfattning om antalet dörrar på C5, inte innovativt! Den stora bakluckan är guld värd. Jag undrar vad grabbarna på utvecklings- eller mer sannolikt, marknadsavdelningen, sa när dom upptäckte BMW:s tilltag, Nom de Dieu!! Frånsett chassiet har jag svårt för senaste C5, för mycket ”mainstream”.

  4. alltomcitroen said, on 07/12/2010 at 08:40

    Kanske var det beslutet att göra en 4-dörrarskaross istället för 5-dörrars av C5 som fått Citroën att satsa på förevisad karosstyp till DS5? Hade C5 förblivit halvkombi föreställer jag mig att DS5 istället blivit en 2- eller 3-dörrars coupé. Man kan bara spekulera.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: