A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Nytt fokus för Citroën och Peugeot

Posted in PSA by Peter H Svensson on 11/01/2010

Tre män med oerhört intressanta jobb: Gilles Vidal (designchef Peugeot), Jean-Pierre Ploué (designchef PSA) och Thierry Metroz (designchef Citroën).Tre herrar med oerhört intressanta jobb: Gilles Vidal (designchef Peugeot),
Jean-Pierre Ploué (designchef PSA Peugeot Citroën) och Thierry Metroz (designchef Citroën)

(Luxemburg)

Ledningen för PSA Peugeot Citroën konstaterar att de två bilmärkena inom koncernen delar mycket teknik med varandra, men också att bilarna är alltför snarlika. Koncernledningen ser detta som ett problem som leder till ”kanabalism” mellan Citroën och Peugeot, när man istället behöver få nya kunder från andra biltillverkare.

Därför vill man nu ge de två märkena olika profil. I en intervju för tyska Financial Times säger Jean-Marc Gales som ansvarar för de två varumärkena: ” – Allt kunden kan se måste vara olika. Peugeot skall fokusera mera på köregenskaper och dynamik för att konkurera med märken som t.ex. BMW, medan Citroëns bilar skall ha betoning på komfort och avantgardistisk formgivning.” 

Citroën har under 2009 genomgått en vitalisering med hjälp av ny logotyp och introduktion av varumärket ”DS” som skall användas på märkets premiummodeller DS3, DS4 och DS5. Nu är det dags för Peugeot att få samma upplyftning; ny logotyp och ett nytt formspråk som manifesteras genom nya konceptbilen SR1.

Gales säger att i framtiden kommer Citroëns och Peugeots bilar inte likna varandra, fastän de delar mycket av teknik. Ett exempel på bilmärken som har gemensam teknisk bas men äger totalt olika karaktär och utseende är Volkswagen och SEAT. Och med denna strategi tror PSA-chefen Philippe Varin att gruppen också skall kunna växa globalt.

Vad gäller formgivning är Peugeot medvetna om att de har problem. Efter framgångsmodeller som 205 och 206 (den senare har fått nytt liv som 206+) erfar Peugeot att 207 inte blev den succé de hoppats på. Kritikerna talar om att Peugeots design rent generellt är disharmonisk. Kanske har man givit efter för modenycker?

För Citroëns del är frågan hur man kommer att gå vidare i och med att man får dessa direktiv. Skall man välja att gå retrovägen och återskapa 2CV, DS och CX (som t.ex. konceptbilen REVOLTe)? Det är tveksamt. Samtidigt är det riskabelt att anta ett helt nytt formspråk, i synnerhet om det skall vara präglat av avantgarde. Detta är säkert något som Citroëns nya designchef grubblat på under sin första vecka på det nya jobbet.

Visserligen är det en nygammal satsning för Citroën att fokusera sig på komfort och avantgarde. Tankarna går osökt till klassikern DS. Blir följden av detta att Citroën kommer att avveckla sitt omfattande engagemang inom motorsport? För hur bra rimmar rally med komfort? Tveklöst avundas Peugeot de framgångar Citroën haft i gruset med Sebastien Loeb bakom ratten.

Man skall dock vara nöjd med att PSA-ledningen kommer med detta direktiv om märkespolicy; i praktiken innebär detta att Citroën får ta ut svängarna ännu mera än tidigare, även om man haft en ganska god frihet sedan Folz dagar som PSA-chef.

Dock kvarstår grundkravet: alla nya modeller måste vara lönsamma. Därför kan vi konstatera att PSA-ledningens ambitioner för Citroën kräver att märket ökar försäljningsvolymen radikalt. Nu introduceras premiumversioner under ”DS”-beteckningen. Inom två eller tre år kommer den första bilen i lågprisutbudet, kanske under beteckningen Essentielle, eller förkortat till ”ES”. Lägg därtill det befintliga utbudet. Den humoristiskt sinnade skulle kunna skoja och säga att inom kort kommer Citroën ha tre bilmärken i ett, med totalt omkring 17-18 20-21 st. modeller(oräknat alla som byggs lokalt i Kina och Sydamerika). Kanske är detta den metod som Citroën-chefen Banzet kommer använda för att bli större än Peugeot och tredje största bilmärke i Europa 2015? Kommer det att lyckas?
Den som lever får se!

//Peter H Svensson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: