A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Analys: Vad händer om PSA tar över MMC?

Posted in Annat fabrikat, PSA by Peter H Svensson on 07/12/2009

(Tokyo)

PSA Peugeot Citroën har inte medel att köpa 50% av Mitsubishi Motor Corporation (MMC), slår analytiker fast. För att finansiera köpet skulle PSA behöva motsvarande 3,7 miljarder dollar. Det är osäkert om någon bank vill ställa upp med så mycket pengar med tanke på att den franska biltillverkaren är markerad som mindre attraktiv på börsen.

Och även ifall de kan finansiera ett övertagande måste man överbrygga de kulturella skillnaderna. Daimler Chrysler har redan haft ett misslyckat ägande av MMC, främst därför att man styrde den japanska biltillverkaren med hela handen, fastän man endast var delägare. Detta bemötte den japanska ledningen på en ganska obstinat attityd på ledningsnivå. Konsekvensen blev att enorma summor kastades i sjön. Om PSA Peugeot Citroën gör samma misstag kommer det bli förödande för det franska företaget.

Vad händer om affären blir verklighet? En direkt konsekvens blir en omstrukturering av de två företagens ledning. Hur självgående skall Mitsubishi få förbli under fransk ägarskap? Hur många och vilka framtida modeller skall man utveckla gemensamt?

Gissningsvis vill PSA Peugeot Citroën initialt använda Mitsubishi Motors som en inkörsport på den amerikanska marknaden genom Mitsubishi Motors North America Inc (MMNA). Peugeot har under några år projekterat en ny modell baserad på 407 för USA-marknaden, men något klartecken på lansering har aldrig kommit, och nu är det frågan om att introducera 508 i Europa. Kanske kan MMNA hjälpa till med att saluföra Citroën och Peugeot, men hela modellutbudet får man knappast plats med. Räkna med att Citroën får stå för premiummodellerna C5, C5 Kombi och C6, medan Peugeot kan lansera sin 308 som ett komplement till Mitsubishi Lancer, samt nya 508 som borde passa mellan Lancer och nya Galant.

Men en USA-lansering för Peugeot Citroën är bara en lycklig bieffekt vid ett eventuellt samgående. Skall man få mest nytta av den stora investeringen så måste det bli genom att utnyttja gemensamma resurser. T.ex. gemensamma produktplaner, intimare samarbete mellan de tre bilmärkenas design- och konstruktionsavdelningar, samt samutnyttjande av produktionskapacitet. Det kräver gemensamma bottenplattor.

Analytiker frågar sig om det verkligen är nödvändigt för PSA Peugeot Citroën att köpa halva MMC och överge sitt gamla och framgångsrika koncept om att vara ett självständigt företag men samarbeta med andra biltillverkare om specifika projekt. Den kolaps som drabbade samarbetet mellan Chrylser och Mercedes borde avskräcka, menar många bedömare som inte tror att samarbetet mellan fransmän och japaner skulle fungera mindre friktionsfritt.

Givetvis invänder franska experter mot det resonemanget. Man påpekar att man redan idag har ett intimt och framgångsrikt samarbete med japanska Toyota (om tillverkning av C1/107/Aygo i en samägd fabrik i Tjeckien. Franska och japanska ingenjörer och ledare har lärt sig att tala och samarbeta.

Frågan är vad PSA Peugeot Citroën vill ge Mitsubishi för roll i en ny koncern? Att japanerna skall få bidra med teknik på 4WD, elfordon och stadsbilar är nog uppenbart, och att märket skall tillåtas få växa på marknaderna i Asien, Australien och Amerika. Men kan fransmännen tänkas låta Mitsubishi få konstruera egna bilar baserade på C3, C4 och C5? Vilka värden skall överföras, och vilka skall bevaras för att de olika biltillverkarna skall behålla en egen profil och karaktär?

Det är nog de spörsmålen man håller på att talar om just nu under överläggningarna. Samt frågan om var man skall hitta pengarna till köpet…

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: