DS3 – Modellen i regnbågens alla färger…
(Paris)
Citroën kommer att visa upp nya DS3 på Frankfurtsalongen i nästa månad och har därför kommit ut med mer information om denna ersättare till sportiga C2. Vad som först är att notera möjligheten attt välja separat färg till taket.
Kvar från konceptstadiet då DS3 hette DS Inside är diodlamporna vid sidorna på den främre spoilern/stötfångaren. Prägeln av personlig formgivning förstärks genom att varje DS3 kommer att kunna skräddarsys efter en rad konfigurationer. Kombinationsmöjligheterna av exteriör färgsättning (backspegelhusen kan väljas lackerade eller med krom) är omfattande, och för interiören nästan oändliga. Man kan beställa sin bil utifrån en lista av olika paneldekorer, växelspaksknoppar, tyger och så vidare.
DS3 är inte en renodlad ersättare till det mindre syskonet C2, utan kommer att ha en mer exklusiv prägel – vilket förmodas även synas på prislappen. Modellen förväntas kunna ta över arvet efter 3-dörrars C4 Coupé som förväntas försvinna efter nästa modellskifte.
DS3 är 3,95 m lång, 1,71 m bred och 1,46 m hög. Det innebär att den utvändigt är något mindre än Peugeot 207 som tillverkas i samma fabrik i Poissy utanför Paris. Vändcirkeln är 10,2 – 10,4 m beroende på däck. Bagageutrymmet är 285 liter (15 mindre än på nya C3, 15 mer än 207)
DS3 kommer till en början att erbjudas med fem olika motoralternativ; de bensindrivna 1.4 VTi (95hk), 1.6 VTi (120 hk) och 1.6 THP (150 hk) samt de dieseldrivna 1.6 HDi (90 hk resp. 110 hk). 90-hästarsversionen är samma ekonomitrimmade motor som skall lanseras i nya C3, och som kommer få uppseendeväckande låg bränsleförbrukning. DS3 kommer erbjudas med 5- respektive 6-stegade växellådor. Den är dessutom försedd med en indikator som föreslår växelbyte.
Jämfört med den förra generationen av C2/C3 har fjädringen modifierats för att ge stabilare gång vid kurvtagning med bibehållen komfort (enligt pressmaterialet). Bakaxeln har en ny vibrationsdämpande upphängning, och har bantats 7 kilo.
Formgivningen av DS3 är gjord för att överraska. Skillnaden i fromgivningen mellan C2 och förra generationen av C3 var betydande trots att de tekniskt byggde på samma plattform och t.o.m. delade samma instrumentbräda trots olika yttermått. Med DS3 är formspråket mer anknutet till nya C3; frontpartiet bär samma form och man har ett identiskt strålkastararrangemang, även om DS3 har en mer utpräglad kylargrill. Men B-stolpen med tillhörande bakvända hajfena gör DS3 till något mer än en 3-dörrars coupé av nya C3, och ger karossen en unik prägel. Bakpartiet känns som en flirt med brittiska Mini One/Cooper, även om DS3 faktiskt är lika stor som den förlängda Mini Clubman och till och med rymligare!
DS3 kommer att ha en hög utrustningsnivå redan i grundversionen med bl.a. luftkonditionering. På säkerhetssidan är ABS-bromsar, elektroniska bromskraftsförstärkare, farthållare, fartbegränsare och 6 airbags standard. För ökad körkomfort har man förbättrat ljudisoleringen jämfört med C2. För bästa ljudupplevelse i bilradion har en tredje högtalare placerats i mitten ovanpå instrumentbrädan.
Fotografierna ovan är bara ett urval av tänkbara färgkombinationer för DS3. Ett bilval som måste vara en mardröm för den med beslutsångest…
//Peter H Svensson
leave a comment