A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

l’Autojournal föreställer sig nästa generation av Citroën C4

Posted in C4 by Peter H Svensson on 15/08/2009

c4 2010 autojournal

(Paris)

Franska motortidningen l’Autojournal har publicerat teckningar på hur nästa generation av Citroën C4 (projekt B7) kommer att se ut. Denna tidning brukar vara välunderättad, och bilderna ligger helt i linje med tidigare uppgifter om att modellen kommer genomgå en betydelsefull förändring av sitt utseende. 

Man skulle dock kunna hävda att nya C4 – i vart fall i den skepnad som l’Autojournal föreställer sig – är påfallande lik Audi A3 Sportback. Återigen sneglar franska Citroën på de tyska konstruktörerna, ett faktum som de inte ens generade sig för att erkänna i samband med lanseringen av C5 härom året. Måtte bara det nya bakpartiet medge ett betydligt bättre bagageutrymme än vad dagens modell erbjuder.

Under skalet väntas ett fåtal större nyheter. Drivlinan kommer att hämtas från syskonet Peugeot 308, och motorerna förses med det bränslebesparande Stop&Start-systemet. Flera versioner kommer att erbjudas med 5- och 6-stegade robotiserade växellådor. Något förvånande är det rykte som menar att Citroën stryker det fixerade rattnavet på nästa generation av C4 av kostnadsskäl.

Redaktören analyserar:

Nya C4 kommer dock inte presenteras förrän hösten 2010, och det färdiga resultatet får förhoppningsvis mer Citroën-DNA än Audi-DNA. Om Auto-Journals bild stämmer överens med den verkliga ersättaren till C4 är det förvånande att man valt ett formspråk som inte låtit sig inspirerats av märkets senare konceptbilar. Många designdetaljer på C-Airplay, C-Metisse och Hypnos hade varit berättigade på den nya bilen. Den enda detalj från tidigare designstudier som verkar återfinnas på nya C4 är bakljusarrangemanget från C-Sportlounge. 

kritik nya c4akritik nya c4b

Det är sant att nuvarande C4 inte säljer som smör i solsken, men det vore beklagligt om Citroën sänker ambitionsnivån till att kopiera tysk bilformgivning. Den utveckling på designsidan som man gett prov på under de senaste 10 åren har bidragit till märkets framgång. Konceptbilarna visar att man har idéerna. Citroën skall vara märket som andra biltillverkare vill kopiera – inte tvärt om.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: